Radio in de hoofdrol
Om de doelstellingen te behalen, is besloten een radiocampagne in te zetten. Reclame op de radio is nog steeds één van de meest effectieve middelen voor het snel opbouwen én laten groeien van je naamsbekendheid. Zo kan jouw geholpen bekendheid groeien met 33%, en de spontane bekendheid zelfs met 56% (Radiocentre, 2019). Ook kent het relatief lage kosten en een groot bereik. De radio staat namelijk overal aan: op het werk, thuis, onderweg en zelfs in winkels of horecagelegenheden. Hiermee is radio overdag het grootste medium wat dagelijks meer dan 10 miljoen (!) luisteraars bereikt (Audiomonitor, 2019), waaronder ook de zakelijke doelgroep. Zij luisteren gemiddeld 2 uur en 33 minuten per dag naar de radio (NLO, 2019). Met een campagne kun je dagelijks zo’n 64% van hen bereiken. Kortom: genoeg redenen voor Atradius om voor radio te kiezen.
Radio was voor ons een belangrijk medium om onze naamsbekendheid een boost te geven.
Het vergroten van de naamsbekendheid
Sinds 2015 al is Atradius met een campagne te horen bij BNR Nieuwsradio, een zender met een hoog aandeel B2B-luisteraars. Dit leverde al mooie resultaten op: zo steeg de geholpen naamsbekendheid in 4 jaar tijd met 8% en liet ook het aantal associaties wat de doelgroep heeft bij Atradius een stijging zien (DVJ insights).
Begin 2019 was het tijd voor een volgende stap in het vergroten van de naamsbekendheid. Wil je als merk groeien, dan is always on het motto (Merkgroei, 2019). Zodra jouw organisatie langere tijd afwezig is in (massamediale) communicatie, en de concurrent wél campagne voert, daalt je (net opgebouwde) bekendheid alweer. Het was dan ook een slimme keuze van Atradius om hun campagne het hele jaar in te zetten. Om het merk een extra boost te geven werden, naast BNR Nieuwsradio, NPO Radio 1 en NPO Radio 2 ingezet. Deze laatste zender is marktleider en bereikt gemiddeld bijna 1,4 miljoen mensen per dag, waarvan 146.000 in de B2B doelgroep. Het bereik in de doelgroep nam op deze manier significant toe.