Het Fries Museum inspireert met de kunst, cultuur en geschiedenis van Friesland. Eerder dit jaar brachten zij de middeleeuwen in het noorden tot leven in de tentoonstelling ‘Vrijheid, Vetes en Vagevuur’. Om meer bezoek te trekken naar deze expositie, zette het museum een campagne in bij Ster. De campagne was te horen op NPO Radio 1 en NPO Klassiek en te zien op NPO Televisie en NPO Start. Een interessante mix van mediumtypes en zenders, waar goed over is nagedacht. In deze klantcase lees je hoe die keuzes impact maakten.
We zijn een museum dat gaat voor een aanbod van (inter)nationale kwaliteit. Het is voor ons daarom belangrijk dat we ook op landelijke kwalitatieve media te zien en te horen zijn.
Radio: bewezen effectief en een passende doelgroep
Radio was het Fries Museum niet onbekend en na eerdere positieve ervaringen was het voor het museum logisch om ook voor deze campagne van het medium gebruik te maken. ‘Radio heeft zich al lang geleden bij ons bewezen als effectief medium. We krijgen vaak te horen dat bezoekers en relaties ons hebben gehoord op de radio,’ aldus Janke Vlas, medewerker marketing & communicatie bij Het Fries Museum.
Het museum was te horen op een mix van regionale en landelijke radio. ‘In Friesland wordt goed naar de regionale zenders geluisterd, maar landelijke radio geeft een hoger bereik binnen onze doelgroep en doet ons imago goed. We zijn een museum dat gaat voor een aanbod van (inter)nationale kwaliteit. Het is voor ons daarom belangrijk dat we ook op landelijke kwalitatieve media te zien en te horen zijn’.
Voor het landelijke bereik koos het Fries Museum voor NPO Radio 1 en NPO Klassiek en dat is geen toeval. Zo bezoekt maar liefst bijna 70% van de NPO Radio 1-luisteraars en zelfs bijna 80% van de NPO Klassiek-luisteraars weleens een museum (NOM Doelgroep Monitor 2022). Daarmee sloot de doelgroep goed aan bij de doelstellingen van het museum.
Televisie: grote impact en direct resultaat
Naast radio koos het museum ook voor televisie. Dit had vooral met de impact van het medium te maken: ‘Als we voor een tentoonstelling op NPO Televisie adverteren, zien we direct dat dat grote impact maakt. Niet alleen bezoekers geven dit terug, maar ook onze relaties complimenteren ons met de zichtbaarheid op landelijke televisie’.
Deze video is te bekijken op YouTube
Bovendien was er meteen resultaat te melden: ‘In de week dat we op televisie aanwezig waren, waren de bezoekersaantallen het hoogste.’ Uit analyse blijkt dat na de start van de televisiecampagne de bezoekersaantallen in het museum 17% hoger waren dan in de weken ervoor.
Het effect van televisie was ook merkbaar in het aantal websitebezoeken van het museum. Met een analyse werd het websitebezoek van 10 minuten voor het uitzenden van de commercial vergeleken met het websitebezoek 10 minuten erna. Wat bleek? De tv-campagne zorgde voor maar liefst 19% extra websitebezoek:
Janke: ‘De tv-campagne heeft een hele mooie boost gegeven en dat buiten de meivakantie! Door de campagnemaand af te sluiten met televisie, hebben we kunnen profiteren van het hoge bereik van het medium: 2 miljoen Nederlanders (25+) zagen onze commercial gemiddeld ruim 3 keer.’