Om te bepalen wat het effect en impact van een dergelijke uitzending is heeft Ster onderzoek uitgevoerd binnen AdMeasure, de effectmetingstool van Ster. De live commercial is voorgelegd aan een panel van 145 mannen en vrouwen. Eerder was in AdMeasure al de reguliere commercial van Soldaat van Oranje getest. Deze wordt dan ook ter vergelijking opgevoerd (in de middelste kolom) in figuur 1.
Live commercial scoort zeer sterk op originaliteit
We kunnen er niet om heen: een dergelijke, bijzondere live schakeling binnen een Ster-blok doet veel. De impact is groot. Zeer groot. In de eerste plaats erkennen kijkers het originele karakter van de commercial. De uiting scoort zeer sterk op originaliteit.
Positief effect op gevoelskenmerken
Verder zien we met name op gevoelskenmerken veel gebeuren. Alle respondenten zijn stellingen voorgelegd die gelinkt zijn aan deze specifieke live uiting (‘In hoeverre vindt u ‘succesvol’ bij Soldaat van Oranje passen zoals het in de commercial op u overkomt?’). Op alle waarden scoort de live commercial hoger dan de reguliere commercial, die al hoog scoorde ten opzichte van de benchmark. Driekwart tot de helft van de respondenten geeft aan dat ze succesvol, actief, origineel en zelfverzekerd bij Soldaat van Oranje vinden passen, terwijl maar 11% van de respondenten ‘vervelend’ passend vindt.
Dat deze unieke live schakeling zo goed beoordeeld wordt, daar zijn we uiteraard heel blij mee. Want uiteindelijk gaat het ons er natuurlijk om dat naast de ruim 1,2 miljoen mensen die de musical al gezien hebben, ook anderen geïnteresseerd raken om deze bijzondere musical te bezoeken.
Intentie om musical te bezoeken hoog
Uniek aan de live commercial is dat hij niet alleen goed scoort op functionele zaken als boodschapoverdracht en overtuiging, maar ook de intentie creëert om iets met de geboden informatie te doen. Maar liefst 37% van de ondervraagden zegt dat deze live commercial aanzet tot het bezoeken van de voorstelling Soldaat van Oranje. Bovendien maakt deze bijzondere commercial heel goed duidelijk dat deze musical een goede kwaliteit heeft in vergelijking met andere musicals. Maar liefst 52% van de respondenten onderschrijft dit ten opzichte van gemiddeld 11% in de branche. Ruim een kwart (26%) geeft aan echt enthousiast te kunnen zijn over deze commercial. Tot slot is het mooi om te zien dat deze live schakeling eraan bijdraagt dat ruim 30% van de mensen aangeeft beter over het merk te denken.
Meningsverandering merk
Soldaat van Oranje – De Musical ging op 30 oktober 2010, in aanwezigheid van onze toenmalige Koningin Beatrix, in première in de TheaterHangaar op voormalig vliegveld Valkenburg in Katwijk. Sindsdien speelt de voorstelling zeven keer per week voor een uitverkochte zaal en zagen al meer dan 1,2 miljoen Nederlanders de musical.