Over welke organisaties hebben we het?
De niet-commerciële partijen waar we het hier over hebben, zijn instellingen met een wetenschappelijk, cultureel, godsdienstig, levensbeschouwelijk, politiek of liefdadig karakter, die een CBF-keurmerk of ANBI-status hebben. Voor campagnes van dergelijke afzenders is er ruimte op de kanalen van de NPO.
Welk medium en welke inkoopopties je kan inzetten in jouw campagne, hangt af van de aard van jouw boodschap.
Niet-commerciële boodschap = campagne van algemeen nut
Niet commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap vallen onder de noemer algemeen nut. De campagne heeft dan geen betrekking op het kopen van een bepaald product of het gebruik maken van een bepaalde dienst die in de handel verkrijgbaar is.
Zo kan een museum een reclamespot maken rondom een nieuwe tentoonstelling, alleen mag er niet opgeroepen worden tot het kopen van tickets of het bezoeken van het museum. Voor instellingen met een godsdienstig, levensbeschouwelijk, politiek en/of liefdadig karakter is het toegestaan om op te roepen tot doneren - dit heeft geen betrekking op de verkoop van een product of dienst.
Voldoen jij en je campagne hieraan? Dan kun je tegen een aantrekkelijk tarief campagnes inzetten bij de publieke omroep. Niet alleen op radio en televisie, maar óók online.
Natuurlijk kun je ook gebruik maken van de andere inkoopopties van Ster. Je accountmanager kan je hier alles over vertellen, ook of jij in aanmerking komt voor algemeen nut.
Commerciële boodschap
Wil jij als museum wél graag oproepen tot het kopen van tickets voor een bepaalde tentoonstelling? Of als universiteit nieuwe studenten werven? Dan heb je een commerciële boodschap. Online kun je dan gebruik maken van display-advertenties. Daarnaast kun je natuurlijk ook op radio en televisie terecht. Voor radiocampagnes is het nog wél mogelijk om de inkoopoptie algemeen nut in te kopen, voor televisiecampagnes niet.