De 3 c’s zijn gebaseerd op recentelijk neuro-onderzoek uitgevoerd Motivaction en Alpha.One in opdracht van Ster. In het onderzoek is de aandacht voor tv- en radiocommercials door middel van EEG-scans en eyetracking onderzocht. Op zoek naar meer tips voor aandacht? Het hele onderzoek is hier kosteloos te downloaden.
Creatie: vermijd visual vampires
De creatie van je commercial is een van belangrijkste onderdelen van je campagne. Het kan je helpen om aandacht te trekken, sturen en vast te houden. Uit het onderzoek komen hiervoor handige tips.
Zo blijkt het bij een televisiecommercial goed om te letten op zogenaamde ‘visual vampires’. Dit zijn gezichten van acteurs of animaties. Zij zuigen alle aandacht naar zich toe, wat ten koste gaat van bijvoorbeeld je logo en prijsinformatie als die ook in beeld staan.
Breng dus geen gezicht in beeld als je wil dat andere belangrijke informatie op dat moment de aandacht krijgt. Een andere optie is om het gezicht juist naar je logo of prijsaanbieding te laten kijken. De kijker zal dan de blik van het karakter in je commercial volgen. Zo krijg je de aandacht toch nog op de juiste plek.