LOEKI'S TERUGKEER
Loeki heeft in zijn 50-jarig bestaan van alles meegemaakt: jarenlang was hij te zien rondom de reclameblokken op de publieke omroep. In de filmpjes beleeft hij verschillende onhandige avonturen waarna veelal zijn bekende kreet luidt: asjemenou!
Vorig jaar keerde Loeki, na 17 jaar afwezigheid, terug rondom de reclameblokken van Ster. Het leeuwtje vormt daarmee de wettelijke vereiste scheiding tussen de NPO-programma’s en de reclameblokken. Om de impact van deze spectaculaire terugkeer in kaart te brengen heeft Ster in samenwerking met DVJ Insights onderzoek gedaan naar Loeki onder zowel het Nederlandse publiek als onder de zakelijke doelgroep.
LOEKI'S POPULARITEIT
Uit dit onderzoek blijkt dat Loeki de Leeuw een grote bekendheid geniet: meer dan negentig procent van de Nederlanders weet wie de leeuw is. Daarbij zijn de associaties die mensen met het onhandige leeuwtje hebben uitsluitend positief: zo wordt Loeki als leuk, grappig en gezellig ervaren en roept hij nostalgische gevoelen op bij kijkers. Voor bedrijven is het leeuwtje ook een toegevoegde waarde: tachtig procent geeft aan de aanwezigheid van hem relevant te vinden wanneer ze een reclamecampagne inzetten of dit overwegen.