NPO Radio groeit zesde jaar op rij
Terugkijkend naar 2023 zijn er mooie cijfers voor NPO Radio. NPO Radio 1, 2, 4 en 5 en NPO 3FM behaalden in 2022 een gezamenlijk luistertijdaandeel van 32,3%. Dit betekent dat de NPO-radiozenders voor het zesde jaar op rij groeien. NPO Radio 2 is daarnaast voor het vijfde jaar op rij de best beluisterde zender van Nederland met een luistertijdaandeel van 13,4%.
Deze luistercijfers geven een bevestiging dat de publieke omroep de goede dingen doet en daar ben ik blij mee. De omroepen bieden journalistiek en cultuur van hoge kwaliteit en weten daar ieder jaar weer meer luisteraars mee te bereiken.
NPO Radio 2 marktleider in verschillende doelgroepen
Inzoomend op november en december ziet NPO Radio 2 de effecten van de Top 2000. Hét radio-evenement van het jaar is elk jaar goed voor hoge cijfers en dat is deze editie niet anders. In 10+ is de zender met afstand marktleider met een marktaandeel van 17,7%, een stijging van 5,2% ten opzichte van de vorige meetperiode.
Ook in andere doelgroepen staat de Top 2000-zender aan top. Bij zowel de doelgroep 25-67 als de doelgroep 25-54 is NPO Radio 2 de best beluisterde zender deze meetperiode, met respectievelijk 19,6% en 19,7% luistertijdaandeel. Daarnaast behaalt NPO Radio 2 deze keer ook een koppositie in 20-49 met een aandeel van 18,6%.