Tekst: Tom van Bentheim. For the English version click here.
Even terugspoelen: waarom adverteren zonder cookies?
Privacy is een hot topic. Zeker nu we steeds meer tijd achter ons scherm besteden, worden we ons bewuster van onze online veiligheid en willen we weten wat er met onze gegevens gebeurt. Dit bleek een aantal jaar geleden allesbehalve transparant: welke gegevens werden gebruikt voor advertentiedoeleinden? En wie deed dat dan? Niet alleen de consument worstelde hiermee; ook voor merken waren er onduidelijkheden. Zo was het vanwege de verschillende (onzichtbare) tussenpartijen in de online advertentieketen voor merken lang niet altijd duidelijk waar hun advertentiegeld precies terechtkwam.
Reden voor de politiek, online partijen én bezoekers om in 2018 kritisch te kijken naar de manier waarop online met persoonsgegevens werd omgegaan. Het gevolg was een verscherping van de privacywetgeving1, die resulteerde in zogenaamde cookieschermen waarbij bezoekers bij het openen van een website kunnen aangeven of én welke cookies er geplaatst mogen worden.
Zo ook bij de NPO, waar bezoekers in eerste instantie toestemming moesten geven voor de plaatsing van cookies om toegang te krijgen tot de NPO-content (zie de afbeelding2 hierboven van het installeren van de NPO-app). Deze manier van uitvragen van consent zorgde direct voor de nodige ophef. Dit leidde ertoe dat de publieke omroep in april 2018 koos voor een module waarbij bezoekers expliciet konden aangeven welke cookies er geplaatst mogen worden zonder toegang tot content te verliezen:
Deze stap leidde vrijwel direct tot een groot verlies van online reclameruimte. Doordat slechts een op de tien bezoekers van de NPO-websites toestemming gaf voor de plaatsing van advertentiecookies, verloor Ster 90% van haar verzilverbare digitale voorraad. Een duidelijk signaal van het publiek en daarmee aanleiding voor ons om te kijken naar een privacy-vriendelijke manier van online adverteren: is er een mogelijkheid om advertenties te plaatsen zonder gebruik te maken van persoonsgegevens?
Doordat slechts een op de tien bezoekers van de NPO-websites toestemming gaf voor de plaatsing van advertentiecookies, verloor Ster 90% van haar verzilverbare digitale voorraad. Een duidelijk signaal van het publiek.