Het evenement is hier terug te kijken.
Een jaar van aanpassen
Ster Focus stond dit jaar in het teken van aanpassen. Iets waar we allemaal mee te maken hebben gehad en wat we ook volgend jaar nog op menig vlak zullen moeten doen. Maatregelen als thuiswerken en het sluiten van horeca en zogenaamde doorstroomlocaties zijn van grote impact, ook op de advertentiemarkt. Met name aan het begin van de crisis werden veel campagnes geannuleerd of tijdelijk stopgezet. ‘Hartstikke logisch’, aldus Frank Volmer. ‘In de reisbranche viel gewoon de hele markt weg.’
Inmiddels is weer een toename te zien: ‘De laatste tijd zie je dat steeds meer merken met campagnes komen en juist nu gaan werken aan hun naamsbekendheid’, vervolgt Volmer. ‘Als je naar de laatste maanden kijkt, zie je dat het weer helemaal aan het aantrekken is en dat veel merken tot de conclusie komen dat het nu het moment is om aan je merk te bouwen.’
Vorig jaar rond deze tijd had Jeroen Pauw aangekondigd te stoppen, had Matthijs van Nieuwkerk aangekondigd te stoppen. Toen was iedereen toch echt nerveus.
Dat laatste komt bijvoorbeeld door de hoge kijk- en luistercijfers: bijna 70 van de 100 best bekeken programma’s waren NPO-programma’s. ‘Vorig jaar rond deze tijd had Jeroen Pauw aangekondigd te stoppen, had Matthijs van Nieuwkerk aangekondigd te stoppen. Toen was iedereen toch echt nerveus’, duidt Volmer. ‘Als je dan programma's als De Vooravond en Op1 ziet, dan moet je toch een heel groot compliment maken aan de NPO; dat het ze gelukt is om altijd maar zo’n stabiel en groot kijktijdaandeel te halen met de programma’s.’
Het evenementenjaar: nu dan wel?
Ook voor muziek- en sportevenementen was het een jaar van aanpassen. Het verwachte evenementenjaar ging niet door. Dat lijkt er volgend jaar anders uit te gaan zien, zo denkt ook Volmer: ‘Ik hoop dat we volgend jaar wel alle evenementen gaan krijgen die dit jaar opgeschoven zijn: het Songfestival, het EK - of het nou met of zonder publiek is; we kunnen er in ieder geval met z’n allen naar kijken.’
Sportevenementen geven bovendien veel kansen voor merken. Door dan zichtbaar te zijn, profiteer je van het grote bereik, het brede publiek en het positieve sentiment dat sport met zich meebrengt. ‘Als je er niet bij bent, sta je sowieso 1-0 achter’, legt Yerma Ham, accountmanager bij Ster, uit. ‘De koopoverweging neemt af bij merken die niet aanwezig zijn ten opzichte van merken die wel rond sportevenementen adverteren.'
Wel is het van belang om op te vallen. Dat is een combinatie van mediadruk en creatie. Inhaken op het evenement kan goed werken, maar alleen als er een match is tussen je merk of product en het evenement. ‘Let er wel op dat je als merk de held bent van je eigen commercial en niet dat je te veel afleiding hebt met allerlei sportfragmenten.’
Ook zonder match loont het om aanwezig te zijn. Je hoeft je commercial niet aan te passen om te profiteren van het bereik, het sentiment en de positieve gevolgen voor je websitebezoek. Meer weten over het aanpassen van je commercial? Download dan kosteloos en vrijblijvend onze nieuwste whitepaper De kracht van aanpassen.
Alvast even warm worden van alle mooie evenementen die ons in 2021 te wachten staan? En misschien ook wel een bekend, harig gezichtje voorbij zien komen? Kijk dan het evenement hier terug.
Cookies, context, Klantportal
Naast de enorme impact van de coronacrisis drukt ook de advertentiecookie een stempel op de reclamewereld. Vanwege de verscherpte privacywetgeving besloot Ster om vanaf 1 januari 2020 helemaal met deze cookies te stoppen. ‘Het is heel mooi wat daar gebeurd is,’ vertelt Volmer. ‘Je ziet dat de oplossing die daarvoor in de plaats gekomen is (red.: contextual targeting) meer oplevert voor merken dan mét cookies en je ziet ook dat heel veel internationale bedrijven belangstelling hebben voor de technologie die we ontwikkeld hebben.’
Afscheid nemen van advertentiecookies is niet de enige vernieuwing die Ster dit jaar heeft doorgevoerd, ook is de ondertiteling van tv-reclames geïntroduceerd. Volmer zei hier eerder over: ‘We vinden het belangrijk om alles wat op de publieke omroep wordt uitgezonden voor iedereen in Nederland toegankelijk te maken’. Daarnaast maakt het reclame effectiever omdat een grotere groep mensen deze kan volgen. Tot slot is recent ook de Ster Klantportal vernieuwd, waardoor klanten op basis van machine learning direct inzicht hebben in prognoses voor tv- en radiocampagnes.