2. kort maar krachtig?
Ook de lengte van je slogan is iets om rekening mee te houden. Zowel korte als lange slogans worden goed herkend, maar bij een korte gaat dit wel iets makkelijker (Romaniuk, 2018). Het liefst heb je natuurlijk dat jouw oneliner zo ingeburgerd raakt, dat het onderdeel wordt van de Nederlandse taal. Met de keuze voor een korte variant doe je hiervoor een stapje in de goede richting. Denk bijvoorbeeld aan het beknopte Foutje, bedankt! of het nog kortere fenomeen ‘de BOB’.
In sommige gevallen kan het daarentegen juist een unieke keuze zijn om voor een lange slogan te kiezen. Zo koos Bart Kuiper ooit voor een slogan van maar liefst 30 seconden: oh, oh, oh wat wordt dat vlees toch lekker met de kruidenmix van Silvo. ‘De klant vroeg of het niet korter kon’, vertelt hij. ‘Ik riep: 'Nee, dat kan niet! Je moet het er warm van krijgen. Het moet ongemakkelijk worden'.’
Je moet het er warm van krijgen. Het moet ongemakkelijk worden.
De slogan werd eerst gebruikt in de radiocommercial en werd later ook toegepast op tv. ‘Onder de oh’s hoorde je op radio het geluid van zakjes kruiden die aan een haakje schommelden. Op tv zag je op het ritme van de oh’s de kruidenzakjes aan het haakje schommelen. Product en slogan werden letterlijk één.’
3. Ondersteun je slogan met audio
Dit brengt ons direct naar de derde tip: het is verstandig om je slogan met audio ondersteunen. Door een pakkend deuntje of stukje muziek onder je slogan te zetten, zorg je ervoor dat hij beter blijft hangen in het geheugen van de consument en dat hij makkelijker wordt gekoppeld aan jouw merk (Romaniuk, 2018).
Het woord ‘fuif’ is gedateerd maar heeft juist daardoor extra charme.
4. gebruik zeldzame taal
Ook het gebruik van een zeldzaam of ongewoon woord maakt je slogan extra memorabel. Daarnaast wordt zo’n ongewone slogan sneller aan je merk gekoppeld (Romaniuk, 2018). Om dit te bereiken, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een ouderwets woord zoals in de slogan Duyvis als er een fuif is.
‘Die slogan bestond al toen wij het account kregen’, vertelt Kuiper. ‘We wilden hem graag opnieuw gebruiken. Het woord ‘fuif’ is gedateerd maar heeft juist daardoor extra charme. Deze oude slogan werd de openingszin van Gerard Cox die onuitgenodigd de meest vreemde fuifjes bezocht om zijn producten te promoten. Zijn Rotterdamse uitspraak hielp enorm mee en binnen de kortste keren hadden we die eerder gebruikte slogan weer nieuw leven ingeblazen.’