Zorg voor duidelijkheid
Een online advertentie moet duidelijk een reclame-uiting zijn. De Reclame Code Commissie stelt dat online reclame nog te vaak niet goed te herkennen is. Vooral kinderen hebben hier moeite mee, met name wanneer de reclame geïntegreerd is in entertainment, zoals in een Youtube-video of een Instagram-post.1 De Reclame Code Commissie is daarom gestart met de campagne #Ad: de consument moet makkelijk doorhebben dat hij of zij naar een reclame kijkt.2
Herkenbaarheid van reclame vinden we bij Ster erg belangrijk. Dat waarborgen we door altijd maximaal twee korte reclamevideo’s te tonen voordat je de laatste aflevering van Boer Zoekt Vrouw of Beste Zangers terugkijkt (zogenaamde pre-rolls). Ook vind je altijd maar één banner per web- of app-pagina. De gebruiker weet dus waar hij of zij aan toe is en ziet altijd een beperkte hoeveelheid aan reclames. Dit is ook voor bedrijven belangrijk, want wanneer er te veel reclames worden getoond, kan dit leiden tot reclameontwijking of zelfs ergernis bij de consument.3
Onze advertenties verschijnen dus op een vast moment, op een vaste plek. Deze duidelijkheid verhoogt de bereidwilligheid van de consument om de reclame te bekijken.3 Die zal namelijk niet verrast zijn wanneer hij of zij nog even een pre-roll te zien krijgt voor het bingen van het nieuwe seizoen van Flikken Maastricht en dat is wel zo fijn.